Samenwerking met Lont smaakt naar meer

Indoor Carwash Leeuwarden

Het was voor ons allemaal een avontuur

Bouwbedrijf Lont uit Sint Annaparochie bouwde voor de familie Van der Wal Carwash Leeuwarden, de langste, modernste en meest milieuvriendelijke wasstraat van Noord-Nederland. De samenwerking beviel zo goed, dat Lont ook werd ingehuurd voor een wasstraat in Heerenveen. Die gaat in augustus open.

BRON: Bouwen in het noorden | ‘Het was voor ons allemaal een avontuur’, zegt Simon van der Wal, met zijn zoon Richard initiatiefnemer en eigenaar van Carwash Leeuwarden. Zoon betrok zo’n drie jaar geleden vader in zijn idee voor een nieuwe onderneming: een autowasstraat. Samen verdiepten ze zich in wat daar allemaal bij komt kijken. ‘Er ging een wereld voor ons open, kan ik wel zeggen. De carwash is natuurlijk ontstaan in Amerika, maar er zijn ook Spaanse en Italiaanse bedrijven die ze bouwen. Wij zijn uiteindelijk in Duitsland beland, bij ACE, de Mercedes onder de wasstraatinstallaties. Dan koop je dus eigenlijk een kleine chemische fabriek. Onvoorstelbaar wat een kabels en leidingen daarbij nodig zijn, maar ook putten, tanks, vloeren die precies in een bepaalde hoek moeten op- of aflopen…’

De Duitsers zouden zelf de machinerie van 45 meter lang komen installeren, maar eerst moest de familie zorgen voor een gebouw dat aan alle randvoorwaarden voldeed. Het was voor Van der Wal wel duidelijk dat hij in zee wilde met ‘een vertrouwd bedrijf, waar je van op aankunt en dat bereid is een stapje extra te zetten’. In Lont uit Sint Annaparochie zag hij die kernwaarden terug. ‘We hebben natuurlijk veel meer aanbiedingen gehad, maar dit bedrijf zat van oudsher ook wel wat in onze belevingswereld: we komen namelijk oorspronkelijk uit Oudebildtzijl.’

Een totaalpakket

Romke Hekstra van Lont denkt dat zijn bedrijf de familie Van der Wal vooral aansprak omdat het een totaalpakket kon bieden: hulp bij het zoeken en de aankoop van een geschikte locatie (het werd uiteindelijk een door Richard van der Wal gevonden bedrijfspand aan de Fahrenheitweg (‘inmiddels een paar weken een A1-locatie omdat de Westelijke Invalsweg klaar is’), het maken van een ontwerp en natuurlijk een vakbekwame uitvoering. Hekstra: ‘Aan een bestaande hal moest een uitbreiding komen, en dat geheel moest geschikt gemaakt worden voor de installatie van de wasstraat.’ Dat betekende onder meer het in de grond brengen van ondersteuning voor de zware putten onder de wasstraat. ‘Dat was een uitdaging, want we konden onder het dak van de bestaande loods geen heistelling kwijt. We hebben overwogen het dak eraf te halen om te kunnen heien, maar uiteindelijk is het opgelost met een groot aantal stalen buispalen.’

We hebben het dak opzettelijk wat zwaarder geprofileerd, zodat er later eventueel nog zonnepanelen op kunnen

De aanbouw aan de hal bestaat uit een staalconstructie met geïsoleerde damwanden als bekleding en een betonvloer. Verder werkte Lont het dak open om grote lichtstraten te kunnen aanbrengen, wat een stuk scheelt op kunstmatige verlichting en dus op energiekosten. ‘We hebben het dak opzettelijk wat zwaarder geprofileerd, zodat er later eventueel nog zonnepanelen op kunnen.’ De vloer loopt - daar waar de carwash zelf staat - van begin tot eind veertig centimeter op, omdat de auto’s met de voorwielen in een soort takel komen en daar wel in moeten blijven hangen. Onder de installatie zitten maar liefst acht gescheiden waterputten. Van der Wal: ‘We kunnen 120 auto’s per uur afhandelen. Per auto wordt 650 liter water gebruikt, dat we uit een eigen bron betrekken. Aan het begin van de straat wordt dat water het vuilst: per auto heb je zelfs vijftig gram chemisch afval. Dat wordt opgevangen in de eerste put en eens in de zoveel tijd afgevoerd. Maar hoe verder je komt, hoe schoner het water blijft. Dat wordt na filtering opnieuw gebruikt: 90 procent wordt gerecycled.’ Opslag en bewerking gebeurt allemaal op eigen terrein: onder de bestrating zitten grote tanks.

Vernuftige installatie

‘Het is razend interessant om eens te zien wat er allemaal komt kijken bij een wasstraat’, zegt Hedzer van der Heide van Westermann Installatietechniek bv. Zijn bedrijf werd aangetrokken voor de w-installaties, en dan specifiek die voor het gebouw, zoals o.a. verwarming en ventilatie voor de hal, kantoor en kantine. Daarnaast heeft Westermann de benodigde ondergrondse leidingen aangebracht voor de carwash zelf. ‘De leverancier van de wasstraat heeft voortgeborduurd op de leidingen die wij hebben aangelegd en boven de grond hebben gehaald.’ Voor Van der Heide was de klus niet lastig, maar wel indrukwekkend. ‘Normaal haal je zonder nadenken je auto door een wasstraat, nu weet je wat een machinerie erachter zit.’

Ook Hekstra is onder de indruk van het vernuft achter de carwashinstallatie. ‘We hebben hier heel veel van geleerd. En in de familie Van der Wal hebben we nu ook een belangrijke ambassadeur om meer van dit soort opdrachten binnen te slepen. Het is maar een kleine wereld, dus het zingt snel rond als je hebt bewezen dat je zo’n klus aankunt.’ Van der Wal: ‘Wij zijn inderdaad blij met Lont.’ Die tevredenheid uitte zich al in het feit dat het bedrijf ook werd ingehuurd voor de tweede wasstraat van de familie, in Heerenveen. Die gaat 1 augustus open. ‘Ook daar verzorgen we het totaalpakket, als ontwikkelaar én aannemer’, zegt Hekstra. De busjes van het bouwbedrijf gaan sinds de ingebruikname van de separate wasruimte voor onder meer bussen en campers, blinkend op weg naar nieuwe projecten.

Bouwteamleden
Aannemer design en build: Bouwbedrijf Lont, Sint Annaparochie
W-installatie: Westermann Installatietechniek, Leeuwarden
E-installatie: Lodema Elektrotechniek, Leeuwarden

Onderaannemers & leveranciers
Levering staalconstructie: Constructiebedrijf K. Stok & Zn, Sint Annaparochie
Gevelbekleding: De IJzeren Man, Joure