Huiskamersfeer in nieuwe Volvo-garage in Sneek
Trots op de primeur die we hadden bij dit nieuwe concept van Volvo - Hylke Zijlstra

Op een steenworp afstand van het oude huurpand van de Volvogarage in Sneek verrijst een nieuwe showroom met garage. Een constructie met aluminium en veel glas, waarin nieuwe Volvo’s op eigen wijze smaakvol in the picture worden gezet, maar waar tegelijkertijd veel aandacht is voor de klant die zijn auto ter onderhoud aanbiedt. Autobedrijf Volvo Van der Schaaf krijgt hiermee een van de eerste garages volgens het nieuwe Volvo-concept.

De nieuwe zichtlocatie van de Volvo-garage van Gerben van der Schaaf in Sneek ligt vlakbij de A7 aan de Klompenmakerstraat, aan de ring om Sneek waar veel in- en uitgaand verkeer passeert. Het is een van de twee garagebedrijven die Van der Schaaf in april 2013 overnam. ‘Dat was een gedateerd huurpand. Daar had ik niet zo’n zin in’, zegt Van der Schaaf. Een projectontwikkelaar bood kort daarop uitkomst. Van der Schaaf nodigde twee aanneembedrijven uit om een calculatie te maken op basis van een schets die zijn broer Arjan, bouwkundige in ruste, had gemaakt. ‘Die calculaties betaalden wij; de aannemer die de opdracht ging uitvoeren, verrekende het weer met de aanneemsom. Zo had iedereen de keus om wel of niet in te stappen’, aldus Van der Schaaf. Bouwbedrijf Lont uit St. Annaparochie verwierf de opdracht. Van der Schaaf: ‘Ze zijn zeer kundig gebleken, en hun levensstijl paste goed bij die van ons. Het gaat toch ook om een stuk vertrouwen.’ Lont besloot op basis van eerdere ervaringen Penta Architecten uit Harlingen te betrekken bij dit project, dat in bouwteamverband is uitgevoerd. Projectleider Anne Hijma: ‘We hebben ook met onderaannemers samengewerkt van wie we op basis van ervaring weten dat het goed komt. Dat doen we meestal.’

Huiskamersfeer

Het gaat ook om een stuk vertrouwen - Gerben van der Schaaf

‘Het Plan van Eisen was duidelijk’, legt Hylke Zijlstra van Penta Architecten uit. ‘Volvo Nederland is continu in beweging, en dat is een lijn die ze door willen zetten naar hun vestigingen. De garage in Sneek moest daarom een grote showroom krijgen, waar de auto’s mooi in het zicht kwamen. Transparant, met een uitnodigend entree.’ Het PvE was volgens Van der Schaaf verder niet heel bijzonder: ‘Er moest een showroom komen, en een werkplaats, magazijn en kantoor.’ Wel bijzonder was dat het ontwerp moest passen binnen het concept van “Volvo Personal Service”. De ruimte waarin autobezitters hun automobiel overdragen voor onderhoud moest de sfeer uitademen van een huiskamer. Passend in de one-hour-stop-filosofie van Volvo Nederland: tijdens de onderhoudsbeurt kun je op de loungebank plaatsnemen, een kop koffie drinken en gebruik maken van de Wi-Fi. Er is een glazen wand tussen de ontvangstruimte en de werkplaats, zodat je de werkzaamheden kunt volgen. Van der Schaaf: ‘Mensen die willen werken als hun auto een grote beurt krijgt, kunnen zelfs gebruik maken van een rustige kantoorruimte.’ Zijlstra: ‘Dit idee is ontwikkeld door Volvo, zij brachten hiervoor ook een interieurarchitect in met wie wij in goed overleg hebben samengewerkt. Deze Volvo-garage is de eerste in Nederland die volgens dit nieuwe concept is gebouwd, dus we hadden de primeur. En daar zijn we best trots op.’

Strakke afwerking

Het pand bestaat uit een showroom en een werkplaats, verkoopkantoren met backoffice en op de verdieping is een overlegruimte gecreëerd. ‘Het moest een uitnodigend gebouw worden, verzorgd, met een strakke afwerking en oog voor detail, passend bij het automerk’, vertelt Zijlstra. Voor zijn ontwerp heeft hij de auto in gedachten gehouden. De robuuste dikke dakrand vloeit daaruit voort, evenals de zonweringslamellen, een speelse verwijzing naar de grille van de Volvo. Hijma legt uit dat het gebouw is opgetrokken uit een staalconstructie, met sandwichpanelen met glasvliesvezel eromheen, die deels zijn bekleed met vrij fijne, zwarte golfplaatjes en deels met metselwerk. In combinatie met de grote glaspartijen (HR++) levert het een fraai beeld op. ‘Geen ingewikkeld project, wel mooi’, vindt de projectleider. ‘Er is geen echte LEAN-planning geweest,’ aldus Hijma, ‘maar we hadden tijdens de bouw wel een paar kleinere sessies waarbij we met de grondwerker, de heier en de wapeningsman om tafel hebben gezeten. En later met de staalconstructeur en de leveranciers. Met een paar keer overleg van een paar uurtjes waren we dan weer klaar om 6-8 weken vooruit te kunnen. De werkzaamheden vlak van tevoren bespreken heeft als voordeel dat men het er dan ook echt aan toe heeft.’ De uitdaging voor de aannemer zat hem vooral in het heiwerk. ‘Een paar palen sloegen we helemaal weg, hoewel we vrij veel sonderingen hadden gemaakt, maar dat konden we oplossen door rondom nog extra palen te heien.’

Beeldkwaliteit

De architect had te maken met een bestemmingsplan en een beeldkwaliteitsplan. Zo was de kleur antraciet/zwart voor de buitengevel vastgesteld, en moest gebruik worden gemaakt van oranjekleurige bakstenen. Het ontwerp doorstond zonder problemen de toetsing van de gemeente. Ook qua duurzaamheid voldoet het ontwerp aan de eisen van de tijd. Zijlstra: ‘De gebruikte materialen zijn duurzaam, en - mocht men dat ooit willen - het gebouw kan deels uit elkaar worden gehaald en op een andere plek weer worden opgebouwd.’ De bedrijfsnaam is smaakvol geïntegreerd in de robuuste zwarte dakrand.

Showroom en werkplaats

Voor de showroom was met name de lichtval belangrijk. Het vele glas en de gebruikte ledverlichting moeten ervoor zorgen dat de auto’s op een mooie manier worden uitgelicht. Hijma weet te vertellen dat de tegels die binnen in de showroom zijn gebruikt, speciaal voor Volvo zijn ontwikkeld. ‘Deze worden gebruikt in alle toekomstige Volvo-garages. Voor de vloer van de werkplaats is uiteraard vloeistofdicht materiaal gebruikt.’

Alle partijen zijn bijzonder tevreden over de samenwerking. Op 7 april is de nieuwe Volvogarage opgeleverd.